Tecnologie mobile per l’apprendimento culturale. Nuove opportunità e possibili approcci.

Author
Spallazzo D.
Source
Irace, F. (Ed.) Design & Cultural Heritage. Immateriale Virtuale Interattivo. Milano: Electa
Year
2013
Subject (ENG)
Mobile Application Technology
Subject (ITA)
Tecnologia per applicazioni mobile
URL
http://davidespallazzo.eu/wp/wp-content/uploads/2014/01/Tecnologie-mobile-per-l%E2%80%99apprendimento-culturale.pdf
Last visit
April 2016

Abstract

Inglese

The objective is therefore to encourage a reflection on the theme of learning, a focal point in the cultural sector, guiding designers to bring the educational theme back to the centre of the stage. The aim is to promote the encounter between two worlds, to exploit its huge potential:  on one hand the cultural heritage sector, responsible for content aspects, and on the other hand, the world of mobile technology, in rapid evolution and in a state of continuous commotion, often making use of game dynamics (mobile gaming) to propose educational experiences.

Italiano

Obiettivo dell’articolo è stimolare la riflessione sul tema dell’apprendimento, che è focale nel settore culturale, guidando i progettisti a riportare il tema educativo al centro della scena. Lo scopo è favorire l’incontro tra due mondi, per sfruttarne al meglio le enormi potenzialità: da un lato, il settore dei beni culturali che si fa custode dell’aspetto contenutistico e, dall’altro, il mondo delle tecnologie mobile, in rapida evoluzione e continuo fermento, che spesso si avvale di dinamiche di gioco (mobile gaming) per proporre esperienze educative.