Designing a mobile app for museums according to the drivers of visitor satisfaction

Author
Palumbo F.Dominici G.e Basile G.
Source
Recent Advances in Business Management and Marketing - Proceedings of the 1st International Conference on Management, Marketing, Tourism, Retail, Finance and Computer Applications (MATREFC '13)
Year
2013
Full Date (YYYY-MM-DD)
2013-07-26
Subject (ENG)
Mobile Application Usability
Subject (ITA)
Usabilità delle applicazioni mobile
URL
http://www.wseas.us/e-library/conferences/2013/Dubrovnik/MATREFC/MATREFC-24.pdf
Last visit
May 2016

Abstract

English

The aim of this study is to identify the key factors as antecedents of visitor satisfaction for the design of a mobile app for museums. To our aim we use the Kano model that allows to categorize service attributes according to how they are perceived by customers and to estimate their impact on customer satisfaction. We collected qualitative data trough 300 questionnaires administered to tourists visiting the Sicilian cities of Palermo and Trapani over a period of 3 months (October-December 2012). The results of our analysis can be relevant for museum and public managers to plan strategic and operative activities, for researchers in the field of touristic marketing, for application developers, and for all those concerned with touristic and cultural heritage issues.

Italiano

Lo scopo di questo studio è quello di individuare i fattori chiave come antecedenti di soddisfazione dei visitatori per la progettazione di un'applicazione mobile per i musei. Per il nostro scopo abbiamo utilizzato  il modello di Kano, che permette di catalogare gli attributi di servizio in base al modo in cui sono percepiti dai clienti e valutare il loro impatto sulla soddisfazione del cliente. Abbiamo raccolto i dati qualitativi attraverso 300 questionari somministrati ai turisti che visitano le città siciliane di Palermo e Trapani per un periodo di 3 mesi (ottobre-dicembre 2012). I risultati della nostra analisi possono essere rilevanti per il museo e i dirigenti pubblici per pianificare le attività strategiche e operative, per i ricercatori nel campo del marketing turistico, per gli sviluppatori di applicazioni, e per tutti coloro che si occupano delle tematiche del patrimonio turistico e culturale.